اعلام ویژه برنامه‌های میلاد امام موسی‌بن جعفر(ع) در حرم امام رضا(ع) مراسم بزرگداشت شهدای ۷ تیرماه در مشهد برگزار می‌شود تبعیت از ولایت فقیه، تنها راه وصول به سعادت در عصر غیبت است مهم‌ترین آرمان غدیر، حکومت صالحان و شایستگان است رونمایی از پرتره جدید نقاش جنجالی عاشقانه‌های حبیب روی بوم شرط ازدواج موفق و پایدار تکنیک‌های مهار خشم با استفاده از آموزه‌های قرآنی تولیت آستان قدس: کسی را انتخاب کنیم که به مواضع امامین انقلاب نزدیک باشد «غدیر» شناسنامه و هویت شیعه است | گفت‌و‌گوی شهرآرانیوز با سه کارشناس مسائل دینی درباره معارف عید غدیر شروع مهمانی کیلومتری غدیر تا ساعاتی دیگر در تهران (۵ تیر ۱۴۰۳) تصاویر زیبا از اهتزار پرچم غدیر در آسمان نجف اشرف فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) منتشر شد + جزئیات تجلی معنویت در ورزش موجب تسری ارزش‌ها در جامعه است درباره میرزا احمد آشتیانی| واله‌ای در وادی دلدادگی علی (ع)، نامزدی از سوی خدا ولایت امیرالمؤمنین (ع) شرط ورود به بهشت است غدیر یعنی خدا ما را رها نکرده است | بررسی فلسفه و عظمت غدیر در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی عیدا... الاکبر بزرگ‌ترین عید خدا وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم
سرخط خبرها

مروری کوتاه بر زندگی پربار دکتر شهید محمدحسین بهشتی، در سالروز شهادتش | یار بهشتی امام (ره)

  • کد خبر: ۱۷۱۷۱۶
  • ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
مروری کوتاه بر زندگی پربار دکتر شهید محمدحسین بهشتی، در سالروز شهادتش | یار بهشتی امام (ره)
سیدمحمدحسینی بهشتی، دکتر، آیت الله و شهیدی است که پیشوند‌های نامش هرکدام فصلی از زندگی پربار او را روایت می‌کنند. مردی از دیار اصفهان که زادگاهش را نخستین بار به شوق ورود به حوزه علمیه قم ترک کرد تا شاگرد استادانی مانند آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) شود.

شهرآرانیوز؛ به موازات تحصیل در حوزه علمیه، فراگیری زبان انگلیسی را آغاز کرد و به صورت داوطلبانه دیپلم دبیرستانش را گرفت تا بتواند در کنکور دانشگاه شرکت کند و پس از آن در زمره معدود روحانیانی قرار گرفت که آن روزگار به دانشگاه می‌رفتند.

سال ۱۳۲۷ با قبولی در رشته الهیات و معارف اسلامی به تهران رفت و سه سال بعد با دریافت مدرک کارشناسی به قم برگشت و برای امرارمعاش به موازات تحصیل در حوزه علمیه به تدریس زبان انگلیسی در دبیرستان پرداخت و در همان روز‌ها ازدواج کرد. در بحبوحه مبارزات آیت الله کاشانی و دکتر مصدق، در اعتصابات منتهی به ۳۰ تیر و سقوط قوام السلطنه حضور داشت. با کودتای ۲۸ مرداد به هدایت نیرو‌های مذهبی و تربیت افکار انقلابی پرداخت و در سال ۱۳۳۳ موفق شد دبیرستان دین و دانش را در قم تأسیس کند.

سپس با انگیزه طرح اندیشه‌های نو و افکار اصلاحی برای بهبود و تحول در حوزه علمیه، روش تدریس جدیدی را برای طلاب طراحی و مدرسه حقانی را افتتاح کرد. سال ۱۳۴۲ که مبارزات ضداستبدادی با دستگیری امام (ره) جانی دوباره گرفت، آیت الله بهشتی به پشتیبانی از نهضت امام (ره) در قالب هیئت‌های مؤتلفه اسلامی شروع به فعالیت کرد، اما به اجبار ساواک مجبور شد قم را ترک کند. این کوچ اجباری به تهران، فضای گسترده تری برای ادامه کار فراهم آورد و به موازات آن توانست تحصیلاتش در رشته فلسفه را ادامه دهد و مدرک دکترایش را بگیرد.

دراین بین، به توصیه آیت الله سیدمحمدهادی میلانی، از مراجع تقلید ساکن مشهد، به آلمان عزیمت کرد تا علاوه بر تصدی امور دینی ایرانیان و سایر مسلمانان مقیم هامبورگ، به تجمیع مبارزان ضداستبدادی در خارج مرز‌ها نیز همت گمارد. سال ۱۳۴۹ به ایران برگشت و در سال ۱۳۵۶ با تشکیل شورای انقلاب از سوی امام (ره) به عضویت این شورا درآمد. پاییز و زمستان ۱۳۵۷ در روز‌های اوج انقلاب اسلامی، هدایت مبارزات مردمی را دوشادوش حضرت امام (ره) ادامه داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تأسیس حزب جمهوری اسلامی به دبیرکلی این مجموعه منصوب شد.

هم زمان درحالی که نماینــدگــــــی مــردم تهــران در مجلس خبرگان را بـــرعهـــــده داشــت، در تنظیــم و تصویب قانون اساسی نقشی بسزا ایفا کرد و سپس در سال ۱۳۵۸ به حکم امام (ره) ریاست دیوان عالی کشور را عهده دار شد تا تشکیلات قضایی نوینی را بر اساس تعالیم اسلامی ایجاد کند. او در این جایگاه با جذب نیرو‌های جوان درصدد تحقق مفاهیم بنیادینی مانند عدالت، آزادی، مشارکت مردمی و استقلال عمل کرد. دکتر بهشتی ۷ تیر ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهوری اسلامی شانه به شانه یاران انقلابی و مجاهدش هدف ترور گروهک منافقین قرار گرفت و به شهادت رسید.
در اعلامیه امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت دکتر بهشتی و یارانش آمده است: «بهشتی... مظلوم زیست، مظلوم مُرد و خار چشم دشمنان اسلام بود.»

معرفی سه کتاب از میان بیش از سی اثر دکتر بهشتی

سرود یکتاپرستی
موضوع این کتاب مباحثی درباره فلسفه نماز، چیستی نماز، تغییر قبله، زبان نماز و... است که در چهار گفتار و یک نوشتار از شهید بهشتی به چیستی و فلسفه نماز و مسائل مربوط به آن سخن می‌گوید.

موقعیت زن از نظر اسلام
این اثر مشخصا به جایگاه زن در دین اسلام می‌پردازد که بخش نخستین آن جلسات ماهانه مرکز اسلامی هامبورگ در سال ۱۳۴۷ برای ایرانیان ساکن آلمان را شامل می‌شود که با مشارکت فعال مخاطبان همراه بوده است تا در نهایت به اجماع و رفع ابهامات دست یابد.

باید‌ها و نباید‌ها
این کتاب برگزیده‌ای از مباحث دکتر بهشتی است که بین سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۵ در جلسه‌های قرآنی ایراد شده و حاصل تفسیر آیات ۱۰۲ تا ۱۱۰ سوره آل عمران است و در آن به شکلی ویژه در باب امربه معروف، نهی ازمنکر و معنای حقیقی این مفهوم از دیدگاه اسلام پرداخته می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->